Cara Buat Cendol Ubi Ungu Tradisional

Unknown
Please wait 0 seconds...
Scroll Down and click on Go to Link for destination
Congrats! Link is Generated
Ais Cendol, minuman yang satu ini memang selalu menggoda tekak anda, lebih-lebih lagi di suasana bandar yang terik, meminum cendol boleh melapskan dahaga anda. cendol umunya berwarna hijau, diperbuat daripada tepung beras yang disajikan dengan ais parut yang dicampur gula merah cair dan santan.

Orang dahulu percaya bahwa cendol atau dawet, berasal dari kata jendol yang merujuk pada sensasi jendolan butiran cendol pada setiap butir cendol. Bercakap soal cendol, kita pasti akan terbayang dengan warnanya yang hijau, tetapi kini ada ciptaan lain dalam variasi cendol. Ya! Cendol ungu, cendol yang dibuat dengan campuran ubi ungu. Cendol jenis ini memang belum popular, tetapi tidak ada salahnya untuk anda cuba membuatnya. Berikut adalah Bahan dan cara buat cendol, yang perlu anda baca.

sumber : http://clickandseetheworld.wordpress.com


Bahan:

  1. 250 gram ubi ungu
  2. ½ bungkus tepung hunkue
  3. 100 gram tepung beras
  4. Sejempit garam
  5. ½ sudu makan vanili bubuk

Cara buat cendol ungu:

  1. Kukus ubi ungu, lalu haluskan
  2. Campur tempung hunke, tepung beras, dan ubi ungu yang telah dihaluskan, bersama vanili bubuk dan garam.
  3. Masak dengan air secukupnya hingga adunan meletup-letup
  4. Jika sudah, siapkan cetakan cendol dan air ais di baskom untuk menampung cendol yang tak masuk atau keluar dari cetakan
  5. Setelah jadi, cendol boleh anda campur dengan sirap atau gula merah dan air santan, sesuai selera anda.

Beberapa langkah diatas boleh anda lakukan dengan mudah di rumah sendiri. Cara buat cendol yang tidak ribet tentu tidak akan menggunakan masa anda terlalu lama. Jika anda tidak suka dengan ubi ungu, cendol boleh disajikan atau dimodofikasi dengan bahan lain atau dibuat original.

Anda boleh saja berkreasi membuat cendol pengubahsuaian lain seperti, mencampurkannya dengan parutan kentang, pisang, lidah buaya atau buah yang lain bergantung selara anda. Ais cendol yang bahannya alami, tentu tidak akan membuat khwatir berpengaruh pada kesihatan anda, minuman ini cukup baik untuk pencernaan anda.

selain menggunakan ubi ungu beberapa bahan membuat cendol lain boleh anda cuba misalnya membuat cendol menggunakan kanji, membuat cendol dari tepung hunkwe, membuat cendol dari sagu dan yang sudah terkenal adalah membuat cendol daripada beras

Selamat mencuba
Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.